Palma vol. 2

toesetur_palmahm_belanguera_palmapalma_mallorca

Tøsetur i Palma

Jeg har været et smut i Palma de Mallorca, denne gang med 3 skønne veninder.

“IGEN”?! tænker måske de af jer som læste mit indlæg om Palma tilbage i april, hvor René og Jeg var på en lille romantisk getaway. Og ja, igen. På helt uforskammet vis har jeg altså været dernede både i april og juni måned i år, men Palma ér og bliver altså bare min favorit destination til en forlænget weekend.

En overskuelig 3 timers flyvetur, 10 min. kørsel fra lufthavnen og BUM så står man i centrum af den mest fantastiske by.

palma_de_mallorca

Denne gang stod den på solbadning, en smule shopping, gode drinks og lækker mad. Nå ja, og masser af kvalitetstid til lange snakke om løst og fast. Plads til masser af gode grin (= ømme mavemuskler), dybe samtaler, og en enkelt tåre når emnerne blev for tunge. Vi fik også tjekket nattelivet ud, og Jeg måtte sande at min drøm om at stå med en kold drink i hånden imens “Despacito” med Daddy Yankee/Luis Fonsi og Justin B, bankede derud af i højtalerne og vækkede salsarytmer i mine hofter, ikke var helt så nem at opfylde som jeg havde regnet med. Det lykkedes i hvertfald ikke første aften, hvor vi efter nogle seriøst mislykkede forsøg på at finde det seje sted i Palma endte på en meget tam karaoke bar. Stedets øvrige gæster var ca. 10 lokale stamgæster som skrålede med på Spanske sange som vi ikke forstod en pind af! Ikke at vi forstår ret meget af Despacito, men det er jo noget helt helt andet! Helt igennem komisk situation, men smiler altså stadig op til begge ører når jeg tænker på den aften.

Fortvivl ikke, for vi fandt efterfølgende et sted hvor Jeg fik indfriet min danselyst til fulde. Så pyt med at Jeg kom en smule i tvivl om Jeg rent faktisk kunne have været mor til de fleste andre gæster på det propfyldte diskotek, for de spillede nemlig “min sang” masser af gange, og jeg stod ikke stille et eneste sekund før de sidste rå af os traskede hjem til hotellet umenneskeligt sent, (eller tidligt hvis man tæller fra næste dag) med bare tæer og i 25 graders varme.

Faktisk kom jeg uventet meget i søvn-underskud på den tur, men hvor var det bare en helt igennem befriende, sjov og hyggelig tur! Vi var afsted fra fredag til mandag, og det var helt perfekt. Jeg ville ikke have kunnet undvære mine piger derhjemme længere tid vil jeg sige, men 3 overnatninger kan lige gå. Siger man ikke også én overnatning pr. år børnene er, eller er det mon bare noget pjat? I vores tilfælde passer det meget godt. Pigerne tager det helt køligt i hvert fald, bare vi lige Face-timer et par gange. Hurra for moderne teknologi.

Jeg har plukket mine yndlings steder ud til jer, og håber nogle af jer som læser med kan bruge mine fif hvis i kommer på disse kanter.

Mad i Palma

I mit tidligere indlæg om Palma har jeg delt mine favorit restauranter med Jer. Denne gang er vi mest gået efter lækker tapas, og gode frokost steder. Disse to fortjener en anbefaling:

S’ Angel Bistro og Tapas byder på en hyggelig og lokal stemning, og har en lille terrasse bagved hvor man kan sidde og nyde udsigten til de høje gamle borgmure og et smukt lille vandfald hvis historie jeg desværre ikke kender. Vi spiste frokost på restauranten, men Jeg skal helt sikkert en tur forbi om aftenen næste gang. Se menu og beliggenhed her.

mad_i_palmaspringvand_palma

Jeg har tidligere fremhævet restauranterne Forn de Sant Juan og KOA. Ejeren af disse to har et tredje sted  Palma som hedder  OMBU.  OMBU er en populær tapas og cocktail bar som ligger et stenkast fra de andre to restauranter, helt centralt i Palma. Helt klart et besøg værd. Sørg for at bestille bord på disse tre steder, da det ellers kan være svært at få plads, især hvis man vil sidde udendørs som vi europæere jo holder meget af. Vi havde en dejlig aften her, med god vin og fantastisk tapas!

ombu_palma

Gererelt er der et stort udvalg af Tapas i byen – og man spiser bare godt i Palma.

Hoteller i Palma.

Jeg har boet lidt forskellige steder i byen, men der er ét bestemt hotel som jeg bliver ved med at vende tilbage til. Her boede vi også denne gang, bortset fra en enkelt overnatning på et andet hotel den første aften. Vi måtte ombooke vores flybilletter og kom derfor afsted en dag tidligere end planlagt, og der var desværre ikke plads på vores hotel til at vi kunne ankomme før tid.

Det første hotel, Hotel Continental lå helt perfekt i forhold til byen, og var også et rigtig lækkert sted. Der var nærmest lidt kolonistil over det, og værelserne var gode.

Min favorit er dog HM Belanguera, selvom det ligger et lille stykke længere væk fra gågaderne. Det vinder hver gang med den lyse, næsten skandinaviske stil, prisen som er rigtig god, og vigtigst af alt, den lækre tagterrasse med liggestole og en lille pool. Det giver bare mulighed for den perfekte kombination af storby-shoppe ferie plus solbadning, uden at man skal ned på stranden.

Der er også rigtig fine strande i Palma, men jeg er altså ikke den største vandhund. Synes ikke man ligger super godt i sandet og det bliver også hurtigt en hel udflugt modsat bare at ligge sig op på tagterrassen et par timer og så ned i bad (lol, kan godt selv se hvordan det lyder!). Nu er det ikke sådan at jeg aldrig er på stranden, men det er oftest en 3-4 dage Jeg er i Palma, og så er der ting jeg prioriterer højere. Nå men jeg elsker i hvertfald den tagterrasse, og dét hotel.

hm_belanguera_palmahm_belanguera_palmahm_belanguera_palmahm_belanguera_palmahm_belanguera_palmahm_belanguera_palmahm_belanguera_palmahm_belanguera_palma

Vi landede lige midt i en hedebølge på vores tur, så tagterrassen bliv flittigt brugt!

Receptionen har et stort lounge område med bløde sofaer, bøger, dagens avis mm. hvor man sagtens kan hænge lidt ud hvis man har lyst. Det er også her man sidder når der serveres morgenmad.

hm_belanguera_palmarooftop_pool_palmahm_belanguera_palma

Værelserne er enkle, har gode senge og en hyggelig indretning. Der er et par værelser med en lille privat terrasse. De er dog sjældent ledige, og det er ligeså fint at bruge tagterrassen efter min mening. Vi blev upgraded til sådan ét den sidste overnatning pga. en vandskade på vores ene værelse. Min ene veninde er gravid og var derfor ikke med på den famøse bytur. Hun lå til gengæld og sov sødt i sin seng og blev vækket af dryp fra loftet, direkte ned i sengen! Der var åbenbart problemer med poolen, som vores værelser lå lige under. Hele etagen var faktisk helt søbet ind i klorvand, og det lugtede som om vi trådte ind i en svømmehal da vi kom hjem og væltede ud af elevatoren.

De håndterede det dog super fint, så vi tog det som en oplevelse.

hm_belanguera_palmahm_belanguera_palmahm_belanguera_palma

Slutter lige af med et “wanna be poolbabe picture”, (som i dengang…. inden min krop pludseligt skulle indeholde tvillinger!!). Nu havde jeg jo reklameret med bar hud på Instagram-teaser’en. Som i måske kan tyde af mit ansigtsudtryk er der en hel del selvironi i det billede.