Postkort fra Sverige

grandhotel_mölle

En sommerhilsen fra os

Vores ferie er startet her, i smukke Mölle (Skåne) på Grand Hotel. Byen er så hyggelig og idyllisk, og omgivelserne storslåede.

Vi bor på et super fint værelse, som trods 2 x ekstra opredning stadig er rummeligt. Lille altan imod vand, klipper og skov på den ene side og vindue med panorama-view over byen og den lille havn på den anden side. Vi kan holde øje med skibene som kommer ud og ind af havnen i en lind strøm, eller se med når børnene er på sejlerskole i deres små både med instruktører på. Ikke vores børn dog, det må blive næste gang.

Naboerne er smukke træhuse i ægte svensk stil… i hvertfald det jeg elsker ved Sverige. Masser af sprosser og krummelurer, verandaer og fine trädgårdar.

Hvis jeg havde penge til det kunne jeg hurtigt forelske mig i et sommerhus her. Turen hertil var nem, og især hvis man bor på Sjælland er dette en destination som er til at overskue.

Vi var med færge fra  1: Aarhus – Odden  2: Rørvig – Hundested  3: Helsingør – Helsingborg.

Fra Helsingborg er der 40 min. kørsel til Mölle. Når man rejser med børn er det en rigtig fin måde at få delt turen op på.

grandhotel_mollegrandhotel_mollegrandhotel_mollegrandhotel_mollegrandhotel_mollegrandhotel_mollegrandhotel_molle

Hotellet ligger på det højeste punkt i byen, og overalt er der en vild udsigt. Vi står op til den smukkeste solopgang og spiser dessert og går i seng til en solnedgang som farver havet rødt og violet. Balsam for sjælen.

grandhotel_mollegrandhotel_mollegrandhotel_molle

Maden er rigtig god. Servicen… hmm, altså jeg synes ikke vi er særligt krævende, men vi startede ud med at blive lidt overraskede på dette punkt.

Vi booker et bord da vi ankommer, og er klar til at gå ned 17.30 selvom restauranten åbner kl.18.00. Vi får lov at sætte os, og pigerne løber rundt og leger imens vi nyder udsigten og glæder os til at nyde noget lækkert mad og lige “lande”.

Klokken bliver 18, og der begynder så småt at komme flere gæster. Vi får bestilt mad hos en sød ung pige som er fysisk omend ikke helt mentalt tilstede. Forret og hovedret til René og Jeg og en børne-ret til pigerne. Der går næsten en time, og alle andre omkring os har efterhånden fået deres mad, selvom vores mad blev bestilt før de overhovedet kom. Jeg spørger forsigtigt til vores mad, og hun løber ind for at spørge og vender tilbage med beskeden om at “alt er fint, de er ved at lave det”. Nå ja, men så er alt jo godt!

Pigerne er efterhånden ved at være både sultne og trætte, og svære at dæmpe ned på et afslappende niveau. I kender sikkert alle den situation og kan sætte jer ind i mine stigende anstrengelser for at opretholde en positiv stemning ved vores bord.

Nå men vi får da vores mad og det er rigtig lækkert. Da pigerne er færdige spørger jeg om hun vil bestille pandekager til dem, som de gerne må lave med det samme. Hun spørger så om René og Jeg vil have noget, evt. noget kaffe, hvortil jeg svarer “Naaaah, vi vil jo gerne lige have vores hovedret først”. Nå ja!

Hovedretten kommer, alt er godt. Jeg spørger om vi også må bede om den rødvin vi bestilte til hovedretten? Nå ja!

Jeg beder om lidt salt, og venter undrende 15 min. imens hun trisser rundt og får tiden til at gå med alt andet end at komme med lidt salt. Jeg opgiver og spørger en anden. Så var der også salt, perfekt.

Vi gik derfra med et smil på læben, en smule rystede. Nu i skrivende stund har jeg svært ved ikke at begynde at grine, det var altså lidt en oplevelse. Vi fik dessert samme sted aftenen efter, og det var super fint. Vi stod dog og ventede lidt tid imens den samme pige fra dagen før gik forbi os 3 gange uden så meget som at give os et “jeg har set jer, i får hjælp om lidt” – blik, selvom hun bogstaveligt talt skulle gå udenom os for at komme forbi.

Nå men nok om det, vi fik den bedste dessert jeg længe har smagt (se lige Instagram Stories højdepunkter “Sverige”).

Byen har flere gode spisesteder, ishus og en del “Loppis”. Havnen er fuld af liv og der er mange udflugtsmuligheder i nærheden.

mollemollemollemolle_hamnmolle_hamnmolle_hamnmolle_hamnmolle_hamnmolle_hamnmolle_hamnmolle_hamn

En strandtur til Höganäs kan varmt anbefales. Vi havde hverken fået badetøj eller håndklæder med, da vi troede det var en strøgtur vi skulle på, men pigerne hoppede i med numsen bar og fik tørret sig med Renés t-shirt. Præcis sådan en ferie skal være.

Rose havde optur over at der var stillet en rutchebane ud i vandet. Ikke en vandrutsjebane, bare en helt almindelig model af stål, som så ud til at stå der fast. Vandet var knæhøjde dér, så de små kunne være med.

Vi måtte så lige slå om hvem der skulle stå i sit almindelige tøj og gribe Rose, splask! Hyggeligt sted, her kunne vi sagtens have brugt mere tid.twinstwins

Nu vil jeg vække pigerne som sover en lang eftermiddagslur, så vi kan komme ned i byen for at spise. Imorgen smutter vi 3 timer længere nord på. Det er vi vildt spændte på.

Kram fra os, tak fordi du læser med.